bozapetr píše:zeptam se na vydrz baterii (snad to tu uz nebylo) ... vydrz jako zivotnost ( treba na pocet sezon)
vsude v prodejnach mi rikali, ze nesmim baterii vybit pod pulku kapacity ...a tady kazdy pise, ze vydrzi svitit tolik a tolik ...jestli dobre rozumim prodavacum, tak je spatne baterii ,,vystavit" ..pak brzy odchazi (uz se neda nabit na puvodni kapacitu nebo celkove vubec)... a mimo sezonu je treba ji tak 1-2 x nabit i kdyz nesvitim ...
akže níže několik info k bateriím, jejich výkonu, a jak spočítat výdrž pro daný světelný zdroj. protože hodně z vás je to asi dost nejasné.
Baterie (gelové či klasické olověné akumulátory opravdu není dobré vybít úplně, pokud se mi to stane, tak co nejdříve nabít. ona totiž gelovka je také olověný akumulátor co máte v autě, jen má trochu jinou technologii výroby. takže doporučuju nechávat alespoň 1/4 kapacity v baterii, tedy "nevyšťavit úplně" ! Životnost baterie bude různá podle intenzity používání a jak ji často vybijete na minimum, ale lze počítat v řádu 4-7 let pak už i když bude fungovat bude její kapacita dost malá. Baterii vždy skladovat nabitou !!!
Např. u bezúdržbového akumulátoru dojde k úplnému vybití vlivem samovybíjení za cca 6 měsíců, u gelového pak asi za 10 měsíců (u klasického akumulátoru jsou to asi 3 měsíce). Schopnost vydržet ve stavu hlubokého vybití je např. u bezúdržbového akumulátoru asi 4 týdny u gelovky asi 2 týdny (u klasického akumulátoru jen 1 až 2 dny), než dojde k degradaci vnitřnich desek akumulátoru a sulfataci. Bezúdržbové akumulátory mají také lepší parametry co se týče schopnosti odolávat hlubokému vybíjení a jsou výrazně vhodnější i pro cyklické (pravidelné) vybíjení a nabíjení.
A teď nějaký vzoreček, podle kterého si můžete orientačně spočítat výdrž při svícení:
1. Klasický případ - baterie 12V, 7,2A, zdroj montážní lampa se zářivkou 12V/8W
Uvažuji, že baterie je plně nabitá s plnou kapacitou, ta stářím klesá.
Doba svícení (T) = ?
výkon zářivky (Q) = 8W (12V)
kapacita zdroje (K) = 7,2Ah
napětí zdroje (I) = 12V
Výpočet dle vzorce: T= C/(Q/I) tedy C= 7,2/(8/12) = 10,8 hodin
Do úplného vybití bych mohl teoreticky svítit 10 a třičtvrtě hodiny. Ale protože bych měl v baterii nechat alespoň čtvrtinu kapacity, výsledek vynásobím 0,75, což dá tedy cca 8 hodin svícení. Samozřejmě je nutno ještě počítat se stářím a tedy nižší kapacitou baterie.
2. Používám baterii 12 V a měnič z 12 V na 230 V (zapojuji např. úspornou žárovku, či výbojku).
Vzorec je úplně stejný, jen musím počítat se ztrátou cca 15 % v měniči (energie přeměněná na teplo v měniči)
pro příklad uvažuji s autobaterií 12 V/60Ah
výbojkou 230V/160W
tedy T= 60/(160/12*1,15) = 3,9 hod. svícení (tedy necelé 4 hodiny do úplného vybití baterie).
Všimněte si, že ve vzorci musím počítat s napětím nikoliv výstupním, ale vstupním do měniče, tedy napětím zdroje což je 12V.
Takže výbojka i na silnější autobaterii je zcela nevhodná, ledaže by jste měli nastartované auto, což ale neprospívá ani baterii v autě, ale také ne motoru, protože auto aby běželo 4 hodiny na volnoběh není ideální, protože hlavně v teple hůře chladí. Proto pro použití výbojky doporučuji v terénu jedině elektrocentrálu.