Stránka 17 z 93
Re: Lov na světlo
Napsal: 04 kvě 2014, 13:03
od broukovec
S takovou sestavou a nastartovaným autem nedojde k poklesu nikdy, dá se tak svítit do aleluja

Re: Lov na světlo
Napsal: 04 kvě 2014, 14:20
od PetrD
Pokud jde o sestavu s nastartovaným autem, tak to již asi rok aplikuju. Ani není auto pořád nastartované, spíš tak polovinu doby jedu jen na baterku auta a jakmile se objeví pokles kapacity (invertor naznačuje pískání), na nějakou dobu auto nastartuju a nechám běžet motor, pak pase na chvíli vypnu a tak dokola. Nevýhoda celého svícení na auto je ta, že to lze jen na místech kam se autem dojede, to nejde všude, a dále běžící motor přece jen je trochu hlučný a člověk si tak nevychutná ticho noční přírody.
Elektrocentrálu mám Einhell (psal jsem o ní v tomto vláknu), tu používám nejčastěji, ale je dost hlučná.
Svícení s trakčním akumulátorem je tak alternativa na místa, kam se nedá zajet autem, a když zároveň vím že nebudu svítit o moc déle jak 3 hodiny a chci si užít ticho. Navíc pak po této můžu pokračovat na elektrocentrálu. Věřím že dražší trakční akumulátory by vydržely delší dobu a jeho pořízení levnější než koupit elektrocentrálu, takže to může být tip pro ty kteří ji ještě nepořídili, se svícením začínají a chtějí zkusit svítit na 220V. Samozřejmě je řada trubic na 12V které jsem řadu let taky používal ale pokud jde o motýly, tolik to podle mně nelétá jako na výbojku 220V.
Re: Lov na světlo
Napsal: 04 kvě 2014, 14:31
od Pepa
PetrD píše:Ahoj, minulý víkend jsem vyzkoušel tuto alternativu k lovu na plátno:
trakční akumulátor 75 Ah
http://www.battery.cz/trakcni-baterie-v ... lfs75.html
invertor (měnič 12V/220 V), připojený k akumulátoru pomocí startovacích kabelů
výbojky Philips 220V 160 W a 100W (např. pořízené z entosphinx)
Výbojka 160 W vydržela svítit 2 hodiny, následně invertor signalizoval pokles kapacity akumulátoru, tak jsem vyměnil výbojku za 100 W a svítil ještě další hodinu. Přitom se akumulátor vybil cca na 40 %, takže ještě nějakou dobu by vydržel.
Vzhledem k tomu, že cena akumulátoru byla pod 2 tisíce Kč, jde o podle mně o celkem zajímavou levnější variantu oproti elektrocentrále, které jsou podstatně dražší. Samozřejmě trakční akumulátory se dají určitě koupit lepší s větší kapacitou, ale do začátku jsem zvolil nejlevnější variantu. Nespornou výhodou je že oproti elektrocentrále nebo připojení na nastartované auto je toto naprosto tichý způsob svícení.
Já teda v tom žádnou finanční ani jinou úsporu nevidím.

Akumulátor je těžký, takže tahání ho někam do terénu je to samý co centrálu, ba ještě možná těžší. A pokud bych s tí jel někam na vícedenní výpravu, tak sebou ještě tahat nabíječku a mít e kde připojit na 220V. Nejlevnější kompaktní elektrocentráky(inventorové) se dají pořídit již za cca 10.000,- Kč (kdo chce Hondu musí si samozřejmě připlatit). Váha těchto centrál cca 13-15kg. Na nádrž svítím s výbojkou 250W cca 5 hodin.
Připojení výbojek na nastartované auto - samozřejmě to jde, nová auta mají řízené dobíjení, tak se zvednou otáčky volnoběhu a baterie se nevybije, ale finančně to bude docela drahý svícení (auto si veme benzínu mnohem víc než centrála) a jsem omezen kam můžu zajet autem (pokud nebudu vozit 200 m prodlužovacího kabelu). Když bych tedy se chtěl tahat s baterkou, tak jen nějakou max. do 30Ah a k tomu 2 úsporky (20-25 W) s tím v pohodě vydržím celou noc.
Re: Lov na světlo
Napsal: 04 kvě 2014, 14:46
od PetrD
Určitě to nepovažuji za hlavní způsob jak v noci svítit a nevýhody si uvědomuji. Je to alternativní způsob a dal jsem to do vlákna tak nějak pro úplnost. Na vícedenní výpravy to není určitě. Ale třeba na letní večer když svítím od půl desáté do jedné tak použitelné to je (váha uvedeného akumulátoru je 17 kg takže srovnatelné s nalitou elektrocentrálou). Finančně ale kdo začíná, mnou uvedená sestava aku+invertor vyjde na 2500 Kč oproti 10.000 Kč za elektrocentrálu. Nespornou výhodou, alespoň pro mně, je naprosto tichý provoz. Dále nastartované auto pokud by na ně člověk svítil pravidelně tak všude v manuálech k autům se píše, že dlouhodobě nastartovaný volnoběh motoru škodí. Takže praktikovat to tak roky vždy celou sezónu nebude asi pro auto nejlepší.
Závěrem k mojí sestavě s trakčním akumulátorem: netvrdím, že jde o univerzální a nejlepší způsob, ale o určitou alternativu, která pro někoho za určitých podmínek může být použitelná.
Re: Lov na světlo
Napsal: 04 kvě 2014, 16:27
od Cassida
broukovec píše:S takovou sestavou a nastartovaným autem nedojde k poklesu nikdy, dá se tak svítit do aleluja

Na minulé stránce Pepa psal, že ani nastartované auto nemusí vše zvládat. Byl to tedy jiný případ - přeci jen 2 x 250 W a 1 x 160 W je docela rozdíl. Ale úmyslně jsem se na to ptal. Nevím, kde je ta hranice, kdy nastartované auto stačí pořád dobíjet,... Možná by to šlo i s 1x 250 W žárovkou (nebo i 2 x 160 W?). Ideální řešení to určitě není. Ale rozhodně to stojí za zamyšlení, když třeba člověk jede na výpravu někam do tramtárie a půjčuje si auto. Někdy to může být výhodnější řešení, než shánět nějakej levnej agregát (obyčejně těžkej a pochybné kvality). A jak Petr psal - jeho agregát je taky hlučný. Tak to je pak už jedno, jestli je nastartovaný auto, nebo hlučný agregát?
Re: Lov na světlo
Napsal: 04 kvě 2014, 19:21
od broukovec
Zátěž 2x160W je taky v pohodě, s jakýmkoli autem

Re: Lov na světlo
Napsal: 05 kvě 2014, 09:06
od papa
broukovec píše:Zátěž 2x160W je taky v pohodě, s jakýmkoli autem

... opakovaně mi při poklesu z baterky přes měnič (zkoušel jsem dva výrobce) a nastartování vozu výbojka zhasla .....a následně praskla .. rána a střepy všude, jsem rád, že jsem do toho zrovna nekoukal !
Nejsem elektrikář, ale asi blikání výbojky nemají moc rádi, pak už jsem raději auto nechcípal.
Re: Lov na světlo
Napsal: 05 kvě 2014, 09:57
od Pepa
Prasknutí je způsobeno nárazovým podpětím. Vždy je nutno zhasnout, vypnout měnič, nastartovat a poté opět zapnout. Jinak stále tvrdím, že přes nastartované auto je svícení zcela nevýhodné. I ten motor dostává při dlouhém volnoběhu dost naprdel. Svítil jsem taky kolikrát na autobaterku a měnič, ale vždy na úsporky (dohromady 45 W, UV a bílá dohromady), ale vždy s vypnutým motorem. Vydržel jsem v pohodě svítit 5 hodin v kuse. Výbojku řeším jedině přes centrálu.
Re: Lov na světlo
Napsal: 05 kvě 2014, 11:29
od papa
Pepa píše:Prasknutí je způsobeno nárazovým podpětím. Vždy je nutno zhasnout, vypnout měnič, nastartovat a poté opět zapnout. Jinak stále tvrdím, že přes nastartované auto je svícení zcela nevýhodné. I ten motor dostává při dlouhém volnoběhu dost naprdel. Svítil jsem taky kolikrát na autobaterku a měnič, ale vždy na úsporky (dohromady 45 W, UV a bílá dohromady), ale vždy s vypnutým motorem. Vydržel jsem v pohodě svítit 5 hodin v kuse. Výbojku řeším jedině přes centrálu.
aha, díky za odpověď také mne to pak napadlo .. no jo ale zhasínej ... když to lítá :-))))
Re: Lov na světlo
Napsal: 05 kvě 2014, 12:05
od Cassida
Přesně takovéhle příběhy z praxe jsou skvělé (a tyto možná i k "nezaplacení")

. Často si člověk hned neuvědomí možné souvislosti.

Re: Lov na světlo
Napsal: 10 kvě 2014, 12:56
od papa
Zkoušeli jste někdo "olovnatou žárovku" od pana Malého ? co prodává na burzách a k tomu trafo ?
Má udělané fotky kde na jedné je běžná výbojka a trochu hmyzu na plátně a na druhé plátno obsypané hmyzem...
Po mé zkušenosti dnes již víceleté je, že na "olovnatou" žárovku létají více méně pouze můry než brouci.
Vždy když jsem výbojky vyměnil, nestačil jsem se divit kde se ty brouci najednou vzali ... !
Při podrobnějším pohledu na fotky pana Malého je mi jasné, že tam jsou jen můry !
Re: Lov na světlo
Napsal: 05 čer 2014, 16:51
od milosza
Re: Lov na světlo
Napsal: 21 črc 2014, 00:38
od Vašek
Tak dnes jsem se celý den těšil na svícení - vedro, ve 23.00 bylo ještě 25 stupňů, dusno, zataženo .... Říkal jsem si - letošní ideální noc. A nene

, nepřiletělo vůbec nic zajímavého, brouků pomálu, lítaly hlavně takové ty "divné čeledě a řády

" . A ani motýlů moc nepřiletělo.
V každém případě byla páteční noc, kdy bylo o 5 stupňů méně a jasno asi o 500% lepší.
Ideální noc se prostě odhadnout nedá.
Re: Lov na světlo
Napsal: 21 črc 2014, 05:49
od zahradnik
Pěkné ráno. Asi celostátní záležitost. U nás, na druhém konci republiky, to samé

Aspoň jedna stužkonoska byla.
Re: Lov na světlo
Napsal: 21 črc 2014, 07:00
od Libor Dvořák
Vašek píše: lítaly hlavně takové ty "divné čeledě a řády

"
Doufám, že jsi za tu drzost zatknul

Re: Lov na světlo
Napsal: 21 črc 2014, 07:24
od Tětís
Mám podobnou zkušenost z dnešní noci. Doma na balkoně plný lapač osenic Noctua fimbriata a jinak jedna velká bída.

Re: Lov na světlo
Napsal: 21 črc 2014, 08:11
od Senex
Podkrušnohoří -totéž.
Re: Lov na světlo
Napsal: 21 črc 2014, 11:24
od míra z.
Také jsem svítil, a taktéž mizerie. Oproti minulému týdnu slabota.
Re: Lov na světlo
Napsal: 21 črc 2014, 11:42
od davídek
Ja take svitil od 11:00 do 2:30 u me doma na zahrade(Budec, okr.J.Hradec) a naprosto skvely-
sphinx ligustri, sphinx pinastri, Laothoe populi, Hyles galii, Arctia caja, .... nekolik kusu od kazdeho ,
arhopalus rusticus 3x, take se k platnu prisli podivat 2 c.scheidleri.
Re: Lov na světlo
Napsal: 21 črc 2014, 12:21
od Pepa
Včera u Třeboně plně plátno všeho možného, ale komáři mě nedali pokoj

. uvidíme jaké budou další noci.
